Кузь Т. Г.
Електронний збірник Державного ВНЗ «Національного гірничого університету»,
м. Дніпропетровськ, Україна
ПРОФЕСІЙНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ВИКЛАДАЧА ВНЗ
Професійне зростання викладача вищого навчального закладу є складним динамічним процесом і розглядається як цілісний механізм, який спрямовується на розв’язання чітко визначених мети й завдань. Обґрунтована модель розвитку феномена базується на наукових засадах і реалізується через функціонування таких компонентів, як мета, завдання, зміст, види педагогічної діяльності, організаційні форми, методи й засоби, а також блок зворотного зв’язку.
Розвиток педагогічної майстерності здійснюється через удосконалення її структурних компонентів (див. рисунок 1):


Рисунок 1. Удосконалення структурних компонентів педагогічної майстерності
Комплексним показником, який характеризує якість структурних компонентів, є професіоналізм. Він передбачає наявність суспільних, предметних, прикладних умінь та навичок. Особливостями професійних знань є їх комплексність, яка потребує вміння синтезувати матеріал, аналізувати педагогічні ситуації, вибирати засоби взаємодії, натхненність у висловленні власного погляду, у розумінні проблеми. Його формування відбувається у процесі довготривалої діяльності системи професійних знань і умінь:
- спеціальних (знання теорії своєї науки та практичні уміння застосовувати їх у практиці викладання);
- психолого - педагогічних (знання психологічних та дидактичних основ викладання обраної дисципліни, знання й урахування психологічних особливостей студентів і власних особистісних рис, закономірностей сприймання студентами змісту навчання);
- методичних (володіння методами, прийомами й засобами донесення наукової інформації до студентів);
- організаційних (володіння уміннями здійснювати оптимальну організацію власної діяльності та керувати діяльністю студентів).
Педагогічний професіоналізм охоплює набір професійних властивостей та якостей особистості педагога, які відповідають вимогам професії; володіння необхідними засобами, що забезпечують не тільки педагогічний вплив на молодь, але й взаємодію, співробітництво та співтворчість з ним. Для активного співробітництва викладачу необхідно мобілізувати інтелект, волю, моральні зусилля, організаторський хист. Педагогічний вплив на студентів забезпечується доволі широким арсеналом інтелектуальних, моральних та духовних засобів (див. таблицю 1).
Інтелектуальні
|
Моральні
|
Духовні
|
- кмітливість
- професійне спрямування сприйняття, пам'яті, мислення, уяви, розвитку творчих здібностей молоді
|
- любов до студентів
- віра в їх можливості та здібності
- педагогічна справедливість
- вимогливість
- повага до студентської молоді
|
- основа загальної та педагогічної культури
|
Таблиця 1. Засоби педагогічного впливу
Формуватися педагогічна майстерність починає ще під час навчання у вузі. З перших днів майбутньому викладачу треба систематично й напружено працювати (теоретично і практично) над формуванням професійної спрямованості, максимально готувати себе безпосередньо до справи навчання і виховання підростаючого покоління. У навчальних планах педагогічних вузів на підготовку за фахом приділяється основна частина бюджетного часу. І це зрозуміло: за роки навчання студенту треба фундаментально опанувати наукою, основами якої він буде озброювати молодь, опанувати понятійним апаратом і матеріалістичним розумінням науки. У той же час треба мати на увазі, що педагогічні заклади готують не просто предметника, фізика, хіміка, історика і т.д., а викладача відповідної науки, вихователя. Предмет у його руках повинен перетворитися в інструмент, за допомогою якого формується особистість людини. Без глибокої теоретичної і практичної підготовки в області психолого-педагогічних наук справитися з цією задачею не так легко.
Ще однією важливою характеристикою професійного самовдосконалення викладача є його мовна культура. Мова - найважливіший засіб спілкування викладача зі студентами, головний інструмент педагогічної праці. Вона є засобом безпосереднього впливу на їхню свідомість і поведінку. Важливі показники мовної культури педагога – змістовність, логічність, точність, ясність, стислість, простота, емоційна виразність, яскравість, образність, барвистість мовлення, правильна літературна вимова, вільне, невимушене оперування словом, фонетична виразність, інтонаційна різноманітність, чітка дикція, правильне використання логічних наголосів та психологічних пауз; взаємовідповідність між змістом і тоном, між словами, жестами та мімікою. Важливими у мовленні педагога є постановка голосу, його тон. Одне й те ж слово можна сказати так, що воно прозвучить упевнено або нерішуче, приємно або неприємно тощо. «Я став справжнім майстром тільки тоді, - зазначав А. Макаренко, - коли навчився говорити «Іди сюди» з 15-20 відтінками, коли навчився давати 20 нюансів на обличчі, у постаті й у голосі». Зі студентами треба розмовляти так, щоб вони відчували в мові педагога його волю, душу, культуру.
Доведено, що викладач чим більше успішно здійснює професійну діяльність, чим більше в нього знань, навичок, умінь, що безпосередньо не відносяться до професії викладача, тим легше він опановує колективом студентів, завойовує в нього довіру.
Як же краще забезпечити шлях до професійної досконалості? Викладач може здійснювати це засобами всіх видів аудиторної та позааудиторної роботи в комплексному режимі навчально-виховної діяльності ВНЗ. Розкриття професійно-педагогічного потенціалу ґрунтується на потребі в самореалізації, свідомому пізнавальному інтересі й самоідентифікації. Найбільш ефективними у розвитку педагогічної майстерності викладача вищої школи є такі форми роботи, як (див. рисунок 2):


Рисунок 2. Форми роботи розвитку педагогічної майстерності
Дієвими є також систематична консультативна допомога, демонстрація зразків педагогічної техніки, вправи-тренінги, майстер-класи, творчі групи педагогів. А.С.Макаренко стверджував, що учні вибачать своїм викладачам суворість, сухість, і навіть причепливість, але не вибачать поганого знання справи. Усе вирішує майстерність, що заснована на умінні та кваліфікації. Таким чином, шлях до педагогічної майстерності може бути виражений формулою: професійна підготовка – професійна діяльність – необмежена самоосвіта. Варто помітити, що без останнього не можуть бути повноцінними ні перший, ні другий компоненти цієї формули.
Викладач-майстер – це людина, якою опановує азарт постійного збагачення знаннями, азарт удосконалювання, що не припиняється, людина, у якої ніколи не послабшується прагнення усе далі осягати секрети навчання й виховання молоді.
|